hikmah...

"Menyebut yang benar tidaklah akan mendekatkan ajal dan tidak akan menjauhkan rezeki"

Tuesday, April 8, 2008

bukan dr zaman yang sama....

Beberapa hari lepas aku minum teh dgn kengkawan tmpt keje....semuanya menceritakan ttg zaman kanak-kanak dorg....mengenai tajuk2 buku yang dorg baca..permainan yg dorg main...dan aku terpanggil untuk mencoretkan sesuatu dlm blog aku ni...
Ermm....kebanyakan cerita yg dorg kongsikan hanya 10% sama dgn aku...yang lain rasernya aku dtg dr zaman yang berbeza...namun apa yang penting...zaman itulah yang menempatkan diri aku skg ni....dimana aku berada dan kemana arah tuju aku sbenarnya...
sekolah rendah merupakan zaman yang paling tak seronok.....aku tak mempunyai ramai kwn pon..percaya atau tidak, kwn aku semasa disekolah rendah, aku mula rapat cuma sewaktu disekolah menengah....
teman baik aku cuma adik-beradik aku yang susah sng sekali ngan aku smpla sekarang....pi sekolah, belajar...rehat..makan....masuk kelas balik....balik sekolah....makan lagi..basuh baju sekolah....sidai baju...pi sekolah agama..rehat..main getah....masuk kelas balik...balik sekolah agama...bakar tempurung utk dimasukkan dlm seterika besi yg lama tuh...iron cepat2....takut sejuk dan rentung.....then siapkan keje skola sblm mlm n mlm hanya utk mkn, ulang kaji...n tido....
tapi aku tak pnah raserkan diri aku susah....aku raser selesa dgn semua tuh..bergaduh ngn abg aku Jef...adik aku Peuh n Ain(masa tuh kecik sgt lagi, skg ni da sama tinggi ngn aku)....kami main doktor2..masak2....kawin2....berniaga...buka syarikat..main jual2..main cikgu2...main tarzan...semua tuh adalah zaman kegemilangan budak kg cam aku ni....
bila zaman layang-layang muncul jer, aku n Jef akan paksa abah utk buat yang terbaik utk kami...memandangkan abah aku seorang tukang umah, so bnda2 camni, amatlah senang padanya...so, bila kumpul budak2 kg, aku dan Jef akan tunjukkan yg terbaik utk kami...kdg2 bila kwn ngn budak kg yang ader group besar..tapi hasil layang2 tak baper canggih, dorg pon aper lagi sepakatla nak boikot kami dua beradik....
tapi aku tak kisah pon...sebab aku boleh main semua tuh ngn Jef jer....bila da btul2 nak maghrib jer barulah igt nak balik...tu blm masuk lagi nak berkubang dlm parit...masa tuh air parit mmg jernih giler sebab nak disalurkan dalam bendang (sawah)....silap2 blh mandi dlm bendang jer....takut lintah jer...
bila balik jer...aku selalu tgk akak2 aku yg da besar tuh akan pasang pelita...kalo org psg pelita time raya, kami ni hari2..maklumla time takder letrik lagi..semuanya manual...jimat pon kos...darjah 6 barula rumah ader letrik....
masa nak psg pelita pon bergaduh2...semua tak nak buat..bila mak da pgg kayu api, barula akak2 aku beralah..yerlah..korg kan kakak..kami ni kan kanak2...huhuhuh
bila malam jer mak n abah aku masing2 ada hal nak dibuat. kdg2 tuh abah pi 'hempuk padi' (istilah org kuala utk leraikan padi dr jerami) time mlm...tak pon kami akan beramai2 pi tgk tv umah keluarga angkat abah..nama nya Pak Din Jaya...selalu sgt bg aku mkn buah2 kg keliling umah dia..kdg2 time dia pandang belakang, aku ludahla..aku buang la..yerla..da pakcik tuh buat aku ni mcm2 cucu2 dia yg duduk 300km dr kg tuh...padahal umah aku ngn dia selang baper umah jer...setakat pisang, manggis, rambutan, kuining tuh..silap2 umah aku lagi byk...tapi nak jaga ati telan jugala...tahla..masa tuh anak2 jarang balik...kamila tempat dia lepas rindu pada cucu..da arwah da pon Pak Din Jaya tuh..al-fatihah...
mak lak kdg2 menyemat atap smp luka2 tgn...hari2 berusaha utk sesuap nasi....tapi semua tuh tetap mudah bg aku....asalkan mak n abah depan mata, adik-beradik jadi teman nak main, semua tuh da cukup biarpon rumah aku hanya diterangi cahaya pelita....
masa tuh kalo ckp pasal cita2..takder doktor, polis...askar..cikgu...sebab tuh jer depan mata kita....tapi aku ttp satu cita2..aku nak sgt jd wartawan...aku pon tak tau..aku selalu raser aku ader bakat utk jadi wartawan penyiaran (biarpn ari2 kena kondem kat sini)...
aku tetap ngn cita2 aku....
sekarang ni, biarpon semua da ader depan mata aku ttp raser diri aku susah...semuanya susah..duit family anta tiap2 minggu pon tak cukup....kwn melambak2 keliling pinggang pon tetap raser sunyi....sudahnya..pc jerla teman sejati..tmpt meluahkan raser sepi dihati..(tidakkah aku agak bermadah)....
kwn pulak tak semuanya setia, untuk sentiasa susah sng...apa yang aku pgg skg ni..kwn yg kita tolong tak semestinya akan tolong kita balik....setakat ni, org yg byk tolong aku adalah org yg tak pnh aku tolong....yg aku tolong lak, wat tak reti jer time aku susah...takperla..itu dah termaktub dlm hadis da pon...so nak wat per kecoh2 kan...terima jerla....amin...
hidup ni mudah sgt kalo kita ikot peraturannya kan?.... sembahyang lima waktu, taat pada mak abah....puasa....kalo da kwin tuh taat pada suami...mcm2 lagi..yang penting cuma taat dan dan tunaikan tanggungjwb....kan senang...
cuma....bila dipikirkan perbezaan zaman kanak2 aku dgn kwn2 yg lain..dorg ckp aku mungkin tak bernasib baik...terpaksa hidup susah camtuh....
tapi sekarang aku yakin yg dorg silap..aku bahagia bila zaman kanak2 aku...aku tak pnah raser derita...aku bahagia bila tidur mak ader kat sebelah..mak kat depan mata 24jam...sakit perut, mak tolong sapukan ubat, demam pon mak tolong tidokan....potong rambut takyah gi salun...bapak aku ader..semua rambut ank satu pattern jer....
kalo baik dlm umah mak bg duit beli aiskrim...kalo wat perangai meraser pelempang abah...kalo lagi jahat, mak halau tido luar umah (tapi kui 10 panggil masuk balik).....tapi itulah yng membentuk aku smp sekarang ni...jadi manusia..insan..dan hamba Allah...dan yang penting...bersyukur dgn apa yg aku ader...kan sonang life cam tuh....alhamdulillah...

No comments: